Silniki Diesla bez sadzy! To obietnica nowego projektu wtrysku paliwa
Ponadto technologia ta mogłaby przyczynić się również do ograniczenia emisji tlenków azotu.
Silniki wysokoprężne są niezwykle wydajne i produkują mnóstwo wartości użytecznego momentu obrotowego, ale jednocześnie emitują bardzo wysokie poziomy tlenków azotu, sadzy i innych cząstek stałych, które są szkodliwe dla środowiska i ludzi, co przyćmiło ich szanse, szczególnie w związku z niedawnym skandalem związanym z oszustwami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń z silników diesla. Jednak ludzie w Narodowym Laboratorium Badań nad Spalaniem w Sandii mają sposób, aby drastycznie zmniejszyć emisję zanieczyszczeń z silników wysokoprężnych, co może sprawić, że olej napędowy stanie się ponownie bardziej opłacalnym rozwiązaniem tymczasowym. Przełomem jest konstrukcja wtryskiwacza paliwa.
Sandia nazywa go przewodowym wtryskiem paliwa i porównuje projekt do palnika Bunsena, który prawdopodobnie używałeś w liceum lub na studiach. Zasada działania jest taka, że zamiast wtryskiwacza paliwa rozpylającego paliwo prosto do otwartej komory spalania, na zewnątrz otworów wtryskiwacza znajdują się przewody, przez które paliwo jest rozpylane. Kanały są tak ukształtowane, że gdy paliwo zostaje do nich rozpylone, powietrze jest zasysane z tyłu kanałów. To powietrze i paliwo dokładnie mieszają się ze sobą w celu uzyskania lepszego stosunku powietrza do paliwa, a następnie znacznie czystszego spalania.
W rzeczywistości, Sandia twierdzi, że sadza może być zredukowana o 50% do 100% w zależności od aktualnych warunków. Ta redukcja sadzy jest imponująca, ale jest jeszcze więcej korzyści, które można osiągnąć. Jak wyjaśnia Sandia, producenci silników diesla mają problem z tym że zmniejszenie ilości sadzy może spowodować wzrost emisji tlenków azotu. Jednak gdyby udało się praktycznie wyeliminować problem sadzy dzięki tej konstrukcji wtryskiwaczy, producenci mogliby wtedy skupić się na tuningu w celu wyeliminowania emisji tlenków azotu w procesie spalania.
Oprócz tego, że jest to lepsze dla środowiska, może to również oznaczać, że producenci samochodów i inni producenci silników Diesla przestają polegać na systemach wtrysku karbamidu, które zwiększają koszty i skomplikowanie pojazdów, a także wyższe koszty eksploatacji w związku z koniecznością utrzymania dostaw karbamidu. Projekt ten może nawet przynieść niewielkie korzyści w zakresie oszczędności paliwa, ponieważ może dać inżynierom lepszą kontrolę nad sposobem zapłonu i może wyeliminować część paliwa, które mogło zostać dodane w celu zapobieżenia detonacji.
Jeszcze więcej korzyści może przynieść fakt, że ten potencjalnie efektywny system kontroli emisji zanieczyszczeń jest wbudowany we wtryskiwacze paliwa. Sandia twierdzi, że można by go zamontować w szczególnie drogich i uciążliwych silnikach, takich jak te stosowane w elektrowniach, statkach i pociągach. System ten powinien być przystępny cenowo i łatwy do wdrożenia również w kolejnych silnikach wysokoprężnych, ponieważ nie ma potrzeby wprowadzania żadnych innych ruchomych części czy płynów.