Prawa konsumenta: na co zwracać szczególną uwagę?

Współczesny kupujący ma nie tylko niemal nieskończone możliwości wyboru towarów i usług niemal z całego świata, jeśli decyduje się na zakupy internetowe. Okazuje się, że konsument jest również dobrze chroniony przez przepisy prawne, dzięki którym ma on narzędzia służące do obrony przed nieuczciwym sprzedającym. Warto zatem poświęcić chwile na to, by poznać przynajmniej najważniejsze z przysługujących nam praw, aby potrafić przy spornej kwestii dochodzić swoich racji. W każdym przypadku, w którym będziemy się obawiać, że możemy nie poradzić sobie ze skutecznym zwrotem, powinniśmy szukać wsparcia w rzeczniku praw konsumenta, który działa w każdym większym mieście.

Najważniejsze prawa konsumenta w sklepach internetowych i stacjonarnych

Mówiąc o prawach konsumenta musimy rozgraniczyć je na te, które obowiązują w sklepach stacjonarnych i te, które obowiązują w sklepach internetowych. Warto od  razu zaznaczyć, że sklepy internetowe pozwalają na szersze możliwość zwrotu towaru. Jeśli kupimy towar za pośrednictwem Internetu, zawsze mamy prawo zwrócić ja w ciągu czternastu dni. Opcja ta jest dostępna nie tylko w przypadku, kiedy kupujemy w sklepie internetowym i odbieramy przesyłkę u kuriera: również kupując za pośrednictwem e-sklepu, kiedy przesyłkę odbieramy w stacjonarnej jego filii (nawet kiedy płacimy za niego również stacjonarnie) , także możemy zwrócić towar w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jeśli decydujemy się na zakup w sklepie stacjonarnym, niestety tracimy część praw, ponieważ możemy zwrócić jedynie ten towar, który nie odpowiada warunkom umowy lub jest uszkodzony. Nie możemy oddać produktu, ponieważ się rozmyśleliśmy. Właśnie w tym kontekście trzeba rozpatrywać często widoczne w takich sklepach, zwłaszcza mniejszych, tabliczki informujące, że sklep prosi o rozsądne zakupy, bo zwroty (reklamacje) nie będą przyjmowane. Taka informacja dotyczy oczywiście sytuacji, w których chcemy zwrócić rzecz bez wspomnianej wyżej przyczyny. Sklep musi przyjąć naszą reklamację, jeśli jest ona spowodowana wadą towaru, zaznacza adwokat Tamara Pokrzywka-Bensalem.

Czy zachowywać paragon?

Jeszcze do niedawna sklepy przyjmowały reklamacje jedynie wtedy, kiedy zachowaliśmy dowód zakupu konkretnego przedmiotu. Wiązało się to z różnymi problemami, choćby takimi, że część paragonów bardzo szybko traciła nadruk i stawała się po prostu bezużyteczna. Na szczęście coraz więcej sklepów wychodzi z propozycją e-paragonów, które można zachowywać w wersji elektronicznej na swoim indywidualnym koncie danego sklepu. Dodatkowo niemal wszystkie sklepy internetowe umożliwiają opcję wyboru e-paragonu zamiast papierowego, dzięki czemu zawsze odnajdziemy taki dowód zakupu na naszej poczcie internetowej. Jak widzimy, współcześni kupujący mają szerokie prawa zwrotu towaru, zwłaszcza, jeśli wybierają opcję zakupów internetowych. Nawet w sklepach stacjonarnych możemy zwrócić towar, pamiętając jednak, że zwrot musi mieć przyczynę w wadzie bądź niezgodności towaru z opisem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: