Po bezdrożach z haldeksem
Škoda Auto we wszystkich swoich samochodach z napędem 4×4 wykorzystuje technologię Haldex. Jej czwarta generacja zostanie użyta także w Škodzie Yeti – tegorocznej premierze i pierwszym modelu koncernu w segmencie SUV.
Dziesięć lat temu, kiedy debiutowała Octavia Combi 4×4, Škoda po raz pierwszy zastosowała napęd szwedzkiej firmy Haldex – wówczas drugiej generacji. W kolejnych latach pojawił się on także w uterenowionej wersji Octavii o nazwie Scout. W 2008 r. w modelu Octavia Combi 4×4 i Scout 4×4 wcześniejszą wersję zastąpiła czwarta generacja Haldeksu. Nowością było także zastosowanie jej w kolejnej generacji flagowego modelu marki – Superb. W tym roku znajdzie się także w modelu Yeti. Dzięki zastosowaniu systemu Haldex, samochody Škody, są jeszcze bezpieczniejsze, cechują się wyjątkową trakcją i bardzo dobrze radzą sobie zarówno w ruchu ulicznym jak i podczas jazdy w trudniejszych warunkach.
Haldex, czyli sprzęgło międzyosiowe, decyduje kiedy i jaka ilość momentu obrotowego trafi na przednią lub tylną oś. Zwykle aż 96% momentu obrotowego silnika trafia do przednich kół. Gdy jednak koła zaczynają się ślizgać, napęd rozkłada się na wszystkie cztery koła. Odbywa się to automatycznie, a system Haldex działa z błyskawicznie – znacznie szybciej niż byłby w stanie zareagować człowiek. Dodatkowo Haldex może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.
Haldex najnowszej czwartej generacji występuje obecnie w Nowej Škodzie Octavia Combi 4×4, Škodzie Superb 4×4, a wkrótce znajdzie się także w Škodzie Yeti. W porównaniu z poprzednikiem (Haldeksem drugiej generacji) mechanicznie zmieniło się niewiele. Konstruktorzy skupili się przede wszystkim na elektronice – poprawili m.in. szybkość jego działania i skuteczność w trybie ABS i ESP. Pełną współpracę z układami regulacji pracy hamulców (ABS, ASR, ESP) uzyskano dzięki połączeniu sterownika Haldex magistralą CAN ze sterownikami tych układów. Dzięki temu znacznie wzrosło bezpieczeństwo jazdy.
Nowy Haldex pracuje dyskretnie i niesłychanie szybko rozdziela moment obrotowy pomiędzy osiami, pozwalając przewidywalnie prowadzić auto nawet w poślizgu. Poza tym momentalnie reaguje odpowiednio do sytuacji zaistniałej podczas jazdy, dzięki czemu np. zapobiega obracaniu się przednich kół w miejscu.
źródło: Skoda