Pierwsze samochody Toyota bez kierowcy będą samochodami komercyjnymi
Toyota zamierza ukierunkować swoją technologię automatycznej jazdy najpierw na zastosowania komercyjne, a następnie ją rozpowszechnić.
Pierwsze autonomiczne pojazdy marki Toyoty dla poziomu czwartego — czyli samochody z funkcją jazdy bez kierowcy, które są w pełni autonomiczne w określonym obszarze działania — pojawią się po raz pierwszy w zastosowaniach komercyjnych, co potwierdził w tym tygodniu producent samochodów. Japoński producent uważa, że jest to niezbędny pierwszy krok, zanim jego technologia autonomicznej jazdy będzie gotowa na wprowadzenie do użytku w prywatnych pojazdach osobowych.
Ford i inni producenci samochodów przyjmują podobne podejście, wprowadzając pełną autonomię do taksówek i pojazdów dostawczych przed udostępnieniem tej technologii indywidualnym konsumentom. Technologia niezbędna do w pełni autonomicznej eksploatacji pojazdów jest niezwykle wymagająca i wymaga dużych nakładów finansowych, a dopóki producenci samochodów nie usuną wszystkich przeszkód, ograniczenia autonomicznych samochodów poziomu czwartego dla samochodów dostawczych pozwoli producentom samochodów na zmiejszenie potencjalnie nieporządnych skutków wciąż rozwijającej się technologii.
Toyota w szczególności ukierunkowuje swoje działania na usługi
… takie jak usługi jazdy na żądanie, mobilne sklepy i karetki pogotowia, aby wykorzystać technologię jazdy automatycznej, zanim technologia ta trafi na rynek konsumencki. Według Jamesa Kuffnera, szefa działu badawczo-rozwojowego Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD), operatorzy tych flot będą mogli nadzorować obsługę techniczną i kontrolować ich wdrażanie — informuje Reuters.
„Osiągnięcie poziomu czwartego w przypadku pojazdu będącego własnością prywatną zajmie więcej czasu”, mówi Kuffner. „Poziom czwarty jest naprawdę tym, do czego dążymy, aby po raz pierwszy zaistnieć w mobilności jako usłudze”.
Oprócz własnych wysiłków Toyoty na rzecz rozwoju technologii jazdy automatycznej, w 2018 roku ogłoszono, że producent samochodów będzie współpracował z firmą Uber, wykorzystując technologię autonomicznego pojazdu dostawcy usług we flocie minivanów Toyoty Sienna, która ma ruszyć na ulicę w 2021 roku.
W międzyczasie pierwszy autonomiczny pojazd poziomu drugiego Toyoty — samochód zdolny do samodzielnego pilotowania na autostradzie, zarówno z przyspieszaniem/spowalnianiem, jak i w pełni zautomatyzowanym sterowaniem — zostanie wprowadzony na rynek w 2020 roku. Wielu konkurencyjnych producentów samochodów ma już podobne systemy w produkcji.
Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE), które ustanowiło i zdefiniowało różne poziomy autonomii pojazdu w 2016 roku, opisuje jednej poziom powyżej rodzaju autonomii, do której dąży obecnie większość innych producentów samochodów: Poziom 5. Jest to poziom, na którym od pojazdu samodzielnego prowadzenia oczekuje się wykonywania wszystkich aspektów ciągłego prowadzenia pojazdu, bez względu na warunki i lokalizację. Poziom tej jest znacznie bardziej oddalony od poziomu czwartego, z racji, że wymaga od pojazdu zdolności do poruszania się nawet po obszarach, które nie zostały jeszcze dotychczas zmapowane.