Opony całoroczne, używane, czy też ekonomiczne – Co wybrać?

Dwa razy w roku przychodzi czas, kiedy spora część kierowców zadaje sobie pytanie, jakie opony kupić. Z jednej strony kuszą piękne ale drogie nowoczesne opony z najwyższej półki, ale z drogie jednak strony… średnio większość kierowców nie pokonuje w ciągu roku więcej niż 10 tysięcy kilometrów. Może zamiast kupowania nowoczesnych i drogich opon, zdecydować się na coś bardziej ekonomicznego? Rynek opon proponuje trzy możliwości dla kierowców jeżdżących niewiele i raczej preferujących spokojną jazdę po asfalcie: pierwsza to zakup opon z segmentu budżetowego, druga to opony całoroczne. Nie można również zapominać o tych, którzy za cenę jednej nowej opony kupują cały komplet opon używanych. Która z tych opcji jest lepsza?

Strefa budżetowa.

Generalnie rynek nowych opon można podzielić na trzy podstawowe grupy opony premium – opony najnowszej generacji produkowane z nowoczesnych materiałów charakteryzujących się doskonałymi właściwościami jezdnymi oraz bezpieczeństwa. Jest to ogumienie trwałe, ale doskonałe właściwości mają swoją cenę, na którą nie wszyscy chcą się godzić. Druga półka, to opony medium, czyli średnia półka cenowa. To są najczęściej opony dobrej jakości, które nadaj się do każdego pojazdu. Często do tej strefy trafiają opony premium po kilku latach od chwili premiery. Półka ekonomiczna, zwana również budżetową. Obecnie przed sezonem letnim są to najczęściej kupowane opony letnie. Nadają się głównie do samochodów o niedużych mocach silnika, których właściciele lubią raczej spokojną jazdę po drogach miejskich i ewentualnie niezbyt dalekie wypady poza miasto. Generalnie osiągami ustępują oponom wyższych klas, szczególnie jeśli chodzi o trzymanie się drogi, czy też hamowanie. Nie można jednak generalizować, gdyż w grupie opon ekonomicznych znajdują się również takie opony, które swoim zachowaniem na śniegu czy w trudniejszych warunkach nie ustępują oponom klasy średniej, a nawet premium. Jednak nie będą one cechowały się uniwersalnością, nie będą się równie dobrze zachowywały w różnych warunkach. Pośród producentów opon budżetowych można znaleźć zarówno naszych rodzimych producentów, jak i renomowane firmy lub ich oddziały. CO raz częściej w zainteresowaniu polskich kierowców znajdują się tanie opony pochodzące z dalekiego wschodu. Część tych opon charakteryzuje się dobrymi właściwościami jezdnymi za relatywnie niską cenę, jednak można również spotkać się z oponami, które do złudzenia przypominają z wyglądu opony premium, ale na tym te podobieństwo się kończy. Właściwości jezdne są najczęściej w takim przypadku fatalne, droga hamowania niedopuszczalnie długa, nie mówiąc już o zachowaniu się w warunkach trudniejszych.

Opony całoroczne.

Pewną alternatywą są opony wielosezonowe, zwane również całorocznymi. Pomysł na opony całoroczne nie jest nowy. Starsi kierowcy pamiętają, że przed rokiem 1990 na rynku były obecne właśnie tylko takie opony. Jedne na cały rok, ale to było niejako wymuszone brakiem alternatywy w postaci opon sezonowych. Potem opony całoroczne odeszły jakby w zapomnienie, jednak zmiana klimatu, gdzie co raz częściej zimy w naszym kraju są łagodniejsze oraz nowe technologie stosowane przez producentów opon całorocznych skłaniają co raz większą grupę kierowców do zakupu właśnie tego typu opon. Na pewno jest to alternatywa dla tych, którzy chcą przez cały rok jeździć na oponach letnich, nawet kiedy na drogach leży śnieg lub pośniegowe błoto. Trzeba przyznać, że opony całoroczne w warunkach lekkiej zimy zachowują się dobrze. Trzymanie się drogi ośnieżonej lub mokrej, hamowanie w takich warunkach, to wszystko sprawia, że są to opony do których nie trzeba szybko przekonywać, szczególnie jeśli kierowca nie jeździ zbyt wiele i to głównie po miejskich drogach. Nie znaczy to jednak, że opony te będą się równie dobrze zachowywać w lecie, kiedy temperatura asfaltu potrafi przekraczać kilkadziesiąt stopni. Wiadomo przecież, że do produkcji opon używa się odpowiednich mieszanek, które w oponach letnich są wytrzymałe na wysokie temperatury, a w zimowych oponach nie twardnieją gdy mróz ściska. Czy producenci opracowali nową mieszankę, która łączy obie cechy? Oczywiście że nie, mieszanka tworzywa, z których jest stworzona opona całoroczna przypomina raczej tę z opon zimowych, jednak z domieszką, która pozwala na jazdę w cieplejszym klimacie. Nie są to więc opony idealne. Są po prostu wypośrodkowane i przeznaczone raczej dla niewymagających kierowców.

Opony używane.

Kupno opon używanych ma swoich wielkich fanów. Można kupić za cenę kilkuset złotych cały komplet opon z klasy premium. To kusi, ale jest pewien haczyk. O ile nie kupujemy opon bieżnikowanych, które są wprowadzane ponownie przez producentów lub wyspecjalizowane warsztaty, które dokonują sprawdzenia ich przed sprzedażą, to warto się przed takim zakupem wstrzymać. Wielu sprzedawców ma na celu jedynie „opchnięcie” towaru za jak najlepszą cenę. Dla nich opona musi jedynie doskonale wyglądać. Nie ważne, czy osnowa jest cała, czy da się ją wyważyć, najważniejszy jest zysk. Bardzo często jako opony używane są oferowane opony wyprodukowane przed dekadą. Sprzedający wykorzystują sytuację, że nie każdy potrafi czytać oznaczenia na oponach i do sprzedaży idzie szmelc, który nie nadaje się do użytku. Zakup opon używanych często przypomina grę w ruletkę, gdzie szansa na wygraną jest niewielka. Czy warto więc ryzykować dla paru groszy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: