Nowa Skoda Octavia vRS = więcej mocy + hybryda jako opcja
Skoda przygotowuje swoją najmocniejszą linię Octavii vRS, włączając w to dodanie po raz pierwszy hybrydy typu plug-in. Szczegóły muszą jeszcze zostać potwierdzone, ale źródła w firmie zasugerowały, że nowe modele będą najszybsze.
Standardowe wersje nowej generacji hatchbacka i kombi zostały zaprezentowane pod koniec ubiegłego roku, ale oczekuje się, że gorący vRS zadebiutuje publicznie dopiero w marcu na Geneva Motor Show.
Przewiduje się, że przewodzić będzie wersja PHEV, która zapowiada wykorzystanie najsilniejszej wersji układu napędowego obecnej już w najnowszym VW Golf GTE. Podobnie jak poprzednio, pojawią się również 2,0-litrowe modele benzynowe i wysokoprężne, z obiecującą jeszcze większą mocą niż poprzednia wersja samochodu o mocy 242 KM.
Najbardziej intrygującym dodatkiem jest jednak hybrydowy silnik typu plug-in, a źródła sugerują, że pod względem mocy będzie pasował do benzyny. Oznacza to, że dobrze znany turbodoładowany silnik 1,4-litrowy i elektryczny powinien mieć moc prawie 250 KM. Należy się jednak spodziewać, że będzie on nieco wolniejszy niż jego rodzeństwo z ICE, przy sprincie 0-100 km/h trwającym około siedmiu sekund, nawet przy standardowej przekładni DSG (ręczna skrzynia biegów jest mało prawdopodobna).
Jest to w dużej mierze konsekwencją spodziewanej dodatkowej masy samochodu; dodanie silnika elektrycznego i zamontowanego z tyłu akumulatora (sugerowane zasilanie do 13kWh) zwiększy masę własną samochodu o ponad 200 kg. Bez wątpienia będzie to miało wpływ na prowadzenie Skody, choć inżynierowie będą starali się utrzymać wzrost masy na jak najniższym poziomie, podczas gdy zawieszenie będzie wyposażone w sprężyny i amortyzatory dostosowane do indywidualnych potrzeb. A to, czego brakuje w PHEV’ie w bezpośrednim tempie i zwrotności, zrekompensuje natychmiastowy elektryczny moment obrotowy i możliwość jazdy przez około 60 km w trybie czysto elektrycznym.
Jednak to właśnie benzynowy vRS będzie najszybszy z całej serii. Szczegóły nie są oficjalne, ale źródła sugerują, że czcigodny silnik EA888 zostanie dostrojony, aby zapewnić największą moc w Oktawii, ale bez deptania po palcach modeli R i Cupra R grupy Volkswagena. Można się spodziewać tej samej liczby ok. 250 KM, 0-100km/h w około 6.5s.
Podobnie jak poprzednio, istnieje możliwość wyboru pomiędzy dwusprzęgłową i ręczną skrzynią biegów. Nie jest jednak jasne, czy PHEV, czy benzynowy model otrzyma sprytny elektromechaniczny mechanizm różnicowy VAQ o ograniczonym poślizgu – choć tak jak w starym vRS 245, będzie on prawdopodobnie ponownie dostępny w wersjach na czystą benzynę.
Wreszcie, oczekuje się, że vRS TDI będzie wykorzystywał zasadniczo ten sam 2.0-litrowy silnik wysokoprężny, co poprzednio, o mocy 181 KM. Jednakże zmiany w układzie wewnętrznym silnika sprawią, że będzie spełniać on najnowsze i najostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin.