Kolejna mokra zima, czyli jakie opony założyć do samochodu ?

Wymiana ogumienia w samochodzie z letniego na zimowe to jedna z najważniejszych czynności przygotowujących auto do zimy, ponieważ to właśnie odpowiedni dobór opon do warunków na drodze ma decydujące znaczenie dla przyczepności, a tym samym dla bezpieczeństwa nie tylko naszego, ale również i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Z tego właśnie powodu nie warto na zimowych oponach oszczędzać, a najlepszym wyborem jest zaopatrzenie się w wysokiej jakości opony u znanego, renomowanego dostawcy. Zdecydowanie kiepskim pomysłem jest szukanie na aukcjach internetowych najtańszych używanych opon, ponieważ w takich przypadkach przeważnie nie mamy możliwości weryfikacji realnego stopnia ich zużycia, nie dostajemy także od sprzedawcy żadnej gwarancji.
Tyres with a red ribbon. Present. 3D Icon isolated on white background

Opony zimowe kontra całoroczne

Wśród polskich kierowców można się często spotkać z poglądem, że najlepszą opcją jest założenie do auta opon całorocznych (wielosezonowych), bo dzięki temu oszczędzimy na ewentualnych kosztach wymiany ogumienia, a poza tym takie opony sprawują się wystarczająco dobrze na każdym rodzaju nawierzchni. Niestety, nie jest to do końca prawda – opony wielosezonowe rzeczywiście nadają się do jazdy przez cały rok, jednak warto pamiętać, że są swego rodzaju kompromisem, tak więc nigdy pod względem właściwości jezdnych nie będą tak dobre, jak opony sezonowe. Jeśli zależy nam na osiągnięciu maksymalnej przyczepności na danym rodzaju nawierzchni czy w określonych warunkach pogodowych, to zdecydowanie lepszą opcją będą opony letnie lub zimowe (w zależności od pory roku, rzecz jasna). Nie znaczy to jednak, że ogumienie całoroczne nie ma racji bytu – najlepszym sposobem na wykorzystanie jego uniwersalności jest używanie tego rodzaju opon w aucie miejskim, którym nie wyjeżdżamy w długie trasy. W takich warunkach dobre opony całoroczne (np. Dębica Navigator) będą naprawdę sensowną i faktycznie dającą wymierne oszczędności alternatywDębicawagi na specyfikę ruchu miejskiego (niewielkie prędkości, odśnieżone drogi, relatywnie nieduża ilość wody zalegającej na jezdni) stosowanie „wielosezonówek” nie wpłynie na nasze bezpieczeństwo w takim stopniu, jak miałoby to miejsce na trasie.

Najlepsze opony na zimę w Polsce

Wybierając ogumienie na zimę zawsze trzeba brać pod uwagę warunki panujące o tej porze roku nie tylko w naszej najbliższej okolicy, ale także i tam, gdzie spodziewamy się najczęściej jeździć. Generalną regułą jest, że typowa zima w Polsce charakteryzuje się sporymi opadami śniegu, który długo zalega na drogach o niskiej kategorii odśnieżania, a na drogach odśnieżanych regularnie najczęściej tworzy pośniegowe błoto. Z tego powodu dobrym wyborem będzie ogumienie dobrze radzące sobie nawet w głębokim śniegu, a jednocześnie gwarantujące przyczepność i niskie ryzyko aquaplaningu na nawierzchni mokrej. Oba te warunki spełniają bardzo popularne wśród polskich kierowców opony Dębica Frigo 2, posiadające zapożyczony wprost z renomowanych opon Goodyear UltraGrip 5 kierunkowy bieżnik o charakterystycznym, „jodełkowym” rysunku. Dzięki tak zaprojektowanemu bieżnikowi (posiadającemu dodatkowo zwiększoną ilość rowków, zwłaszcza na brzegach opony) oraz zastosowaniu specjalnej mieszanki gum na bazie krzemionki świetnie odprowadzają wodę i zachowują elastyczność w temperaturach charakterystycznych dla zimy w Polsce, są również bardzo odporne na ścieranie. Idealnym dodatkiem do tych (i tak naprawdę każdych innych) opon, zwiększającym bezpieczeństwo na drodze w naprawdę ogromnym stopniu, jest zdrowy rozsądek – cecha, której według policyjnych statystyk polskim kierowcom zbyt często brak…

Oznaczone , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: