Jak dobrać profil opony? Różnice między profilami opony.

Jedną z podstawowych zasad bezpieczeństwa jazdy samochodem są odpowiednio dobrane opony. Większość samochodów jest przystosowanych fabrycznie do więcej niż jednego rodzaju ogumienia. Nie znaczy to jednak, że nie obowiązują pewne zasady i przy wyborze opon mamy całkowitą dowolność. Trzeba wiedzieć, że nie każda zmiana wpływa pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Podstawową rzeczą, jaką powinniśmy sprawdzić przed zakupem właściwego ogumienia jest to, jaki był dotychczasowy rozmiar opon zamontowanych w naszym samochodzie.

Przy wyborze zimowego ogumienia zaleca się, aby były one tak samo szerokie jak letnie, albo nawet odrobinę węższe. Gdy szerokość jest mniejsza, zwiększa ona jej nacisk na podłoże. Zimą jest to szczególnie istotne, gdyż nawierzchnie najczęściej w tym okresie są oblodzone i ośnieżone. Latem ma to się to do siebie całkowicie odwrotnie. Opona, która jest szersza i ma niższy profil daje dużo lepszą przyczepność, co wpływa na bezpieczeństwo zarówno nasze jak też innych uczestników ruchu drogowego.

Każda opona ma na boku ciąg cyfr, które są usankcjonowane odpowiednimi normami. Pierwsze trzy cyfry odpowiadają szerokości opony w milimetrach. Kolejne dwie to nic innego jak profil, który oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Im wyższa liczba oznaczająca profil opony, tym wyższy bok.

Kolejnym oznaczeniem jest litera R, po której występuje dwucyfrowy numer. Jest to rozmiar felgi podany w calach. Później mamy kolejne dwucyfrowe oznaczenie, które nazywane jest indeksem nośności, czyli swojej wytrzymałości na obciążenia. Minimalna wytrzymałość jest określona przez producenta. Jest to bardzo ważne, gdyż jeżeli jadąc samochodem wpadniemy nim w dziurę na drodze, będzie to zagrażać naszemu bezpieczeństwu, gdyż taka opona mogłaby nie wytrzymać gwałtownego nacisku.

Ostatnim oznaczeniem jest oznaczenie prędkości. Możemy tu spotkać oznaczenie dwuliterowe bądź jednoliterowe. Jeżeli będzie to T, co zdarza się najczęściej przy pojazdach małej lub średniej klasy – jest to dla nas informacja, że maksymalną, dopuszczalna prędkością jest 190 km/h. Jeśli natomiast będzie to ZR lub VR – zazwyczaj będą to opony szerokie o niskim profilu. Tego typu ogumienie jest przeznaczone do samochodów o maksymalnych prędkościach 210 i 240 km/h.

Większość kierowców przy wybieraniu zamienników, z reguły decyduje się na zakup opon przeznaczonych na większe tarcze kół, mających automatycznie mniejszy profil, gdyż poprawiają one wygląd samochodu. Tego typu ogumienie lepiej trzyma się jezdni, jednak musi być ona równa, gdyż jazda np. w koleinach nie jest w tym przypadku ani wygodna ani bezpieczna. Im opona jest mniejsza – tym jest twardsza, czym znacząco obniża komfort podróżowania.

Często czynnikiem chęci zmiany rozmiaru gumy jest kierowana słabą dostępnością lub zbyt wysoką ceną opon. Jednakże tego typu zmiany należy zawsze konsultować z fachowcem.

Warto dbać zarówno o swoje bezpieczeństwo, jak również innych uczestników ruchu czy też pasażerów jadących z nami w samochodzie. Wizualny wygląd samochodu również jest ważny, jednak w pojeździe musimy się dobrze i komfortowo czuć, nie stwarzając przy tym zagrożenia na drodze.

Warto więc zainwestować w opony znanych, sprawdzonych marek i dopasować je w taki sposób, aby jeździło się przede wszystkim wygodnie, zwracając szczególną ostrożność na to, aby opony były dopasowane do odpowiednio panujących na drodze warunków atmosferycznych spowodowanych zmianami pór roku.

Więcej praktycznych informacji znajdą Państwo na stronie TeamTotal.

Oznaczone ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: