Niektórzy przyrównują akumulator do żywego organizmu, z koniecznością indywidualnego podejścia. Przesada? Czy ładowanie akumulatora to prawdziwa sztuka?
Samochód z klasą to nie tylko połysk na masce i skóra na siedzeniach… Mówią, że najważniejsze to, co niewidoczne dla oczu. Zapewnienie dobrego stanu akumulatora wymusza okresową jego obsługę. W intensywnie eksploatowanych autach trzeba uzupełniać elektrolity wodą destylowaną. Zarówno zbyt niski poziom, jak i zwiększona gęstość odbija się negatywnie na jego trwałości. Jak widać trzeba go sprawdzać, doglądać, by nie dopuścić do osłabienia mocy. Nieużywany powinien być chroniony przed zasiarczeniem – dlatego ważne jest ładowanie akumulatora w samochodzie.
Jakie parametry ma Twój akumulator? Z pomocą przychodzi etykieta na urządzeniu.
Przykładowe oznaczenie: 12V (napięcie) 74Ah (pojemność) 680A (prąd rozruchu) /EN (norma określająca wielkość prądu rozruchu)
Ciekawostki:
- Obecnie – z uwagi na większe wymagania zasilania elektrycznego w pojazdach – zdecydowanie częściej spotykamy akumulatory z napięciem 12V.
- Pojemność akumulatora powinna być dostosowana do potrzeb urządzeń pokładowych samochodu – zgodnie z zaleceniami producenta.
- Dlaczego płacimy kaucję za akumulator, jeśli nie zwrócimy starego? W trosce o ochronę środowiska, by akumulatory nie „lądowały” na wysypiskach śmieci, nie były porzucane w lesie czy przy polnej drodze.
Jak podłączyć akumulator?
Zazwyczaj najpierw trzeba odłączyć akumulator, by móc go ponownie podłączyć. Chwytamy klemy – niezbędne do przekazania napięcia z akumulatora do instalacji elektrycznej. Przy odłączaniu – najpierw odkręcamy z akumulatora klemę ujemną „-” , następnie klemę dodatnią „+”. Dlaczego tak? Bo może zaiskrzyć, a nawet wybuchnąć. Coraz częściej jednak fachowcy twierdzą, iż nowoczesna elektronika samochodowa „zmienia” kolejność działania, mianowicie jako pierwszą powinno się odkręcać klemę dodatnią. Tu warto bezwzględnie stosować się do wskazań instrukcji obsługi.
Ważne. Odłączenie akumulatora „kasuje” zawartości elektronicznych pamięci: (urządzenie sterujące wtryskiem benzyny, diagnostyka czy zapamiętane radio).
PODŁĄCZENIE akumulatora powinno nastąpić w odwrotnej kolejności niż ODŁĄCZANIE, tj. najpierw podłączamy klemę dodatnią, jako drugą klemę ujemną. Po dokonaniu tych czynności pozostaje zaprogramować komputer od wtrysku benzyny, uruchomić silnik i ustawić bieg jałowy na około 3 minuty. Gdy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej znajdzie się w połowie skali, zwiększamy obroty do około 1200 na minutę przez kolejne 2 minuty. Dla lepszego rezultatu warto przejechać około 10 km z różnymi prędkościami, by doprowadzić silnik do normalnej jego pracy.
Ładowanie akumulatora samochodowego nie jest skomplikowane. Jeśli masz jednak obawy, poproś fachowca o pomoc. Nie jeden mechanik – niczym oddany dziełu artysta – przywróci Twoim czterem kółkom nowe życie.
Współpraca: www.moto-uslugi.com – nowy serwis ogłoszeń motoryzacyjnych